Användarvillkor
Användarvillkor
Senast uppdaterad: 5 september 2025
Dessa köpvillkor är tillämpliga i alla fall där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa köpvillkor.
Företaget
Holykitchen AB
Organisationsnummer: 559512-9817
Momsregistreringsnummer: [Fyll i momsregistreringsnummer, t.ex. SE559512981701]
Adress: Boltensternsvägen 23E, 23638
Kontakt: Maria@holykitchen.se
VD: Maria Gewriye
Allmänt
Holykitchen.se säljer köksredskap via internet till privatpersoner i Sverige. För att kunna handla hos oss krävs att du har fyllt 18 år samt att du har en giltig svensk ID‑handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du samtycke från din vårdnadshavare, som då hjälper dig att hämta ut paketet.
Beställning
Beställning av produkter görs via vår hemsida holykitchen.se. Har du frågor kring hur du beställer är du välkommen att kontakta oss. När du har genomfört din beställning innebär det att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp bekräftas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit.
Vid eventuella felaktigheter i exempelvis utsatt pris, lagerdifferenser, leveranstid, produktinformation/bilder etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självklart rätt att avboka din order utan kostnad.
Rabattkoder kan endast användas per köp och går inte att kombinera med varandra eller med andra kompensations‑ eller ersättningskoder.
Samtliga priser på hemsidan anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra priserna för våra produkter.
Avbeställning
För att avbeställa en beställning måste du kontakta oss skriftligen minst 48 timmar innan beställningen förväntas skickas. Detta är för att säkerställa att vi kan stoppa processen och undvika att varan skickas.
Om beställningen redan har skickats har du inte rätt att avbeställa. I dessa fall förväntas du ta emot och hantera varan enligt våra ordinarie returregler.
Om du inte hämtar ut ditt paket från ombudet och låter det komma i retur till oss debiteras en avgift på 350 kr. Denna avgift täcker administrativa kostnader och frakt.
Leverans och fraktkostnad
Fri frakt gäller för beställningar över 499 kr. För beställningar under detta belopp tillkommer fraktkostnad som framgår i kassan. Vi kan inte lämna leveransgaranti för varor som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt lager. Det innebär att den totala leveranstiden kan bli längre än normalt om transportören orsakar en försening.
Betalningsalternativ
Tillgängliga betalningsalternativ visas i kassan och kan omfatta kortbetalning (VISA/Mastercard), faktura och delbetalning. Efter identifiering och riskbedömning visar våra betalpartners de alternativ som kan erbjudas. Oavsett betalningsalternativ hanteras betalningstransaktionen av vår betalpartner, medan köpet av varan eller tjänsten görs direkt av Holykitchen AB. Produkt‑ eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas till Holykitchen AB.
Kortbetalning: Betalning sker via en PCI DSS‑certifierad betalväxel och 3D Secure används för att höja säkerheten. All information som skickas är krypterad, vilket gör att obehöriga inte kan få tillgång till känsliga uppgifter.
Rea / Erbjudanden
REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Holykitchen reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser. Vid större kampanjer kan lagersaldo ibland uppdateras med viss fördröjning. Vid sådant tillfälle har Holykitchen rätt att makulera order som inkommit efter att lagersaldot visat sig vara slut.
Vi reserverar oss även för slutförsäljning hos våra leverantörer samt för eventuella prisfel. Ibland händer det att någon av de varor du beställt inte finns i lager och därför blir restnoterad. Detta kan bero på att varan är slut i lager eller att leveransen är försenad. Vi meddelar dig via e‑post inom 1–3 dagar. Kontakta oss om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider.
Leveransvillkor
Se leveranstiden i respektive produkts informationstext. Leveranstiden för lagervaror är vanligtvis 1–5 arbetsdagar. Vissa produkter kan ta något längre tid. Om längre leveranstid gäller för din beställning kontaktar vi dig via e‑post eller telefon.
Observera: Vid större kampanjer samt högtider kan leveranstiden vara något längre än normalt på grund av hög belastning hos transportörer.
På webbplatsen anges preliminära leveranstider. För mer precisa leveranstider för respektive produkt, kontakta oss via e‑post Maria@holykitchen.se.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget. Vid leveransförsening har du rätt att häva ditt köp utan extra kostnad om förseningen går utöver utlovad leveranstidpunkt.
Leverans sker från vårt lager till den leveransadress du angivit. Produkten levereras normalt till ombud. Våra leverantörer förbehåller sig rätten att välja speditör för samtliga leveranser. Det är köparens ansvar att säkerställa att leveransadressen som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt och att vara nåbar i samband med leverans. Risken för varan övergår på köparen efter mottagandet. Köparen ansvarar för att undersöka förpackningen tillsammans med transportören och rapportera eventuella synliga skador på fraktsedeln.
Om du inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss (paket ca 14 dagar, brev 14 dagar) fakturerar vi 350 kr för hantering av varorna.
Vill du returnera en vara gäller öppet köp enligt konsumentlagstiftningen. Vi har 30 dagars returrätt. Se även våra instruktioner för retur under Returavgift nedan.
Returavgift
Vi har 30 dagars returrätt. Kostnad för retur: 99 kr.
Så här gör du en retur: Skicka ett mejl till Maria@holykitchen.se och be om en retursedel. Vi återkommer normalt inom 24 timmar med en returetikett. Vi debiterar 99 kr för en retur och detta dras av från beloppet vi återbetalar.
Återbetalning sker så fort vi har mottagit och godkänt din retur.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut.
Vid leveransskador
Köparen ansvarar för att undersöka förpackningen tillsammans med transportören och att rapportera eventuella synliga skador på fraktsedeln.
Vid leveranshinder
Om leveranshinder uppstår på grund av felaktiga uppgifter om leveransadress eller kontaktuppgifter (t.ex. e‑postadress eller mobilnummer för avisering) debiteras en avgift. Kontrollera därför att alla uppgifter stämmer innan du genomför ditt köp. Mottagaren måste kunna legitimera sig vid paketutlämning.
Om du bokar in en leverans med något av våra fraktbolag men blir förhindrad att ta emot godset måste detta snarast meddelas fraktbolaget för ombokning. Om du inte meddelar dem, eller om de på annat sätt blir förhindrade att utföra leveransen (exempelvis att du inte öppnar när de ringer på dörren), kan en avgift för leveranshinder debiteras enligt fraktbolagets taxa.
Reklamation
Privatpersoner: Önskemål om reklamation ska delges oss inom skälig tid från det att felet upptäckts. Är garantitiden utgången är det köparens ansvar att påvisa att felet redan fanns vid leveranstillfället. Konsumentköplagen samt annan tillämplig lag ger dig som kund viktiga rättigheter, inklusive treårig reklamationsrätt mot ursprungliga fel på varan. För mer information se https://www.konsumentverket.se/.
Företag: Önskemål om reklamation ska delges oss inom skälig tid från det att felet upptäckts. Är garantitiden utgången är det köparens ansvar att påvisa att felet redan fanns vid leveranstillfället. Köplagen och övrig tillämplig lag ger dig som näringsidkare vissa rättigheter, normalt två års reklamationsrätt mot ursprungliga fel på varan.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Force majeure
Om vårt fullgörande av dessa köpvillkor eller ingångna avtal försvåras eller förhindras på grund av omständigheter som vi inte kan råda över och som vi inte skäligen kan ha förutsett, befrias vi från skyldighet att fullgöra våra förpliktelser samt från skadeståndsansvar och andra påföljder (s.k. force majeure). Sådana händelser kan exempelvis vara krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer eller andra händelser utanför vår kontroll.
Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i produktinformation samt bild‑ och videomaterial på webbplatsen. Vi kan inte garantera att produkt‑ och miljöbilder återger en varas exakta utseende och beskaffenhet.
Information om Black Friday, Cyber Monday, Singles Day m.fl.
Priserna under Black Friday, Cyber Monday, Singles Day med mera gäller endast under dessa dagar. Normala villkor gällande ångerrätt, reklamationsrätt och garantier gäller. Angivna rabatter är redan avdragna. På grund av ökade volymer under dessa perioder kan leveranstiderna förlängas.
Behandling av personuppgifter
När du använder webbplatsen och våra tjänster behandlar vi dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service du kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (General Data Protection Regulation) har du rätt att få ta del av den information vi registrerat om dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice på Maria@holykitchen.se.
Informationen du lämnar om dig själv används endast internt. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Holykitchen.se kan använda uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter. Du kan när som helst avregistrera dig från nyhetsbrev via instruktioner i nyhetsbrevet.
Information om ODR samt gällande lag & tvist
Våra köpvillkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt, dock med undantag för sådana internationellt privaträttsliga bestämmelser som medför tillämpning av rätten i någon annan jurisdiktion.
Klagomål eller synpunkter avseende holykitchen.se tjänster eller produkter ska förmedlas till vår kundservice.
Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende kan du vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via https://www.arn.se/konsument/, +46 85 08 860 00 eller arn@arn.se. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.
Om du har klagomål eller problem med våra tjänster eller produkter och inte kan lösa detta direkt med oss, kan du även skicka ditt klagomål till EU:s plattform för onlinetvistlösning ("ODR‑plattformen"). ODR‑plattformen erbjuder konsumenter inom EU möjlighet att försöka lösa tvister rörande produkter köpta online, utan att involvera domstol. Läs mer och lämna ärende via https://webgate.ec.europa.eu/odr/.
Copyright
Innehållet på holykitchen.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt (§ 49 URL).
Övrigt
Holykitchen.se levererar i dagsläget inom Sverige. Eventuella undantag eller begränsningar framgår i kassan.