Fraktpolicy
Leverans och fraktkostnad
Fri frakt gäller för beställningar över 499 kr. För beställningar under detta belopp tillkommer fraktkostnad som framgår i kassan. Vi kan inte lämna leveransgaranti för varor som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt lager. Det innebär att den totala leveranstiden kan bli längre än normalt om transportören orsakar en försening.
Leveransvillkor
Se leveranstiden i respektive produkts informationstext. Leveranstiden för lagervaror är vanligtvis 1–5 arbetsdagar. Vissa produkter kan ta något längre tid. Om längre leveranstid gäller för din beställning kontaktar vi dig via e-post eller telefon.
Observera: Vid större kampanjer samt högtider kan leveranstiden vara något längre än normalt på grund av hög belastning hos transportörer.
På webbplatsen anges preliminära leveranstider. För mer precisa leveranstider för respektive produkt, kontakta oss via e-post Info@holykitchen.se.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget. Vid leveransförsening har du rätt att häva ditt köp utan extra kostnad om förseningen går utöver utlovad leveranstidpunkt.
Leverans sker från vårt lager till den leveransadress du angivit. Produkten levereras normalt till ombud. Våra leverantörer förbehåller sig rätten att välja speditör för samtliga leveranser. Det är köparens ansvar att säkerställa att leveransadressen som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt och att vara nåbar i samband med leverans. Risken för varan övergår på köparen efter mottagandet. Köparen ansvarar för att undersöka förpackningen tillsammans med transportören och rapportera eventuella synliga skador på fraktsedeln.
Om du inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss (paket ca 14 dagar, brev 14 dagar) fakturerar vi 350 kr för hantering av varorna.
Vill du returnera en vara gäller öppet köp enligt konsumentlagstiftningen. Vi har 30 dagars returrätt. Se även våra instruktioner för retur under Returavgift nedan.
Returavgift
Vi har 30 dagars returrätt. Kostnad för retur: 99 kr.
Så här gör du en retur: Skicka ett mejl till Info@holykitchen.se och be om en retursedel. Vi återkommer normalt inom 24 timmar med en returetikett. Vi debiterar 99 kr för en retur och detta dras av från beloppet vi återbetalar.
Återbetalning sker så fort vi har mottagit och godkänt din retur.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut.
Vid leveransskador
Köparen ansvarar för att undersöka förpackningen tillsammans med transportören och att rapportera eventuella synliga skador på fraktsedeln.
Vid leveranshinder
Om leveranshinder uppstår på grund av felaktiga uppgifter om leveransadress eller kontaktuppgifter (t.ex. e-postadress eller mobilnummer för avisering) debiteras en avgift. Kontrollera därför att alla uppgifter stämmer innan du genomför ditt köp. Mottagaren måste kunna legitimera sig vid paketutlämning.
Om du bokar in en leverans med något av våra fraktbolag men blir förhindrad att ta emot godset måste detta snarast meddelas fraktbolaget för ombokning. Om du inte meddelar dem, eller om de på annat sätt blir förhindrade att utföra leveransen (exempelvis att du inte öppnar när de ringer på dörren), kan en avgift för leveranshinder debiteras enligt fraktbolagets taxa.
Reklamation
Privatpersoner: Önskemål om reklamation ska delges oss inom skälig tid från det att felet upptäckts. Är garantitiden utgången är det köparens ansvar att påvisa att felet redan fanns vid leveranstillfället. Konsumentköplagen samt annan tillämplig lag ger dig som kund viktiga rättigheter, inklusive treårig reklamationsrätt mot ursprungliga fel på varan. För mer information se https://www.konsumentverket.se/.
Företag: Önskemål om reklamation ska delges oss inom skälig tid från det att felet upptäckts. Är garantitiden utgången är det köparens ansvar att påvisa att felet redan fanns vid leveranstillfället. Köplagen och övrig tillämplig lag ger dig som näringsidkare vissa rättigheter, normalt två års reklamationsrätt mot ursprungliga fel på varan.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendati